اخبار و مقالات

دوربین مدار بسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی

دوربین مدار بسته مخفی چیست ؟

دوربین مدار بسته مخفی: اسم یک محصول توضیح مختصر شده نحوه کار کردن آن می باشد. دوربین مدار بسته مخفی یک ضبط کننده وقایع و تصاویر به صورت مخفیانه و دور از چشم و در کل به شکل نامحسوس می باشد و بخاطر اندازه کوچکش می تواند در انواع وسایل کاربردی و غیرکاربردی روزمره جا بگیرد .

این دوربین به حالت مخفیانه و بدون آگاهی از طرف افراد و اجسام مخاطب هدف خود به کار ضبط و ثبت ادامه می دهد و به نام های دوربین های جاسوسی و دوربین های نظارتی معروف است. لازم به ذکر است که مسلما نصب این نوع از دوربین برای رسیدن به هدف خاص و مشخصی است .

هدف از نصب دوربین مداربسته مخفی چه می تواند باشد؟

مسلما هرچیز اصولی نیازی ندارد که به شکل مخفیانه و ناشناخته فعالیت کند مگر اینکه شرایط خاصی بر آن حاکم باشد اما طبق شواهد و واقعیاتی که گزارش شده است (که مبنای تصمیم گیری ها همین واقعیات و شواهد موجود هستند) این محصول کمتر دیده شده است تا طبق شرایط قانونی و تایید شده از سوی مراجع قانونی به حالت مخفیانه به فعالیت بپردازد و در حالت کلی هدف آن ضبط کردن تصاویر به صورت مخفیانه بدون اطلاع مخاطب هدف است.

شرایط اعمال قانونی درمقابل نصب و خرید و فروش این نوع از دوربین ها چیست؟

از نظر قانونی نصب دوربین مداربسته معمولی جهت نظارت و تامین امنیت به خودی خود جرم نیست و جهت تامین امنیت مورد نیاز است به نحوی که در دوربین های مداربسته اگر اطلاع رسانی شود

و یا از طریق نشانه های نظیر تابلو به افراد اعلام شود که دوربینی در آن مکان وقایع را ضبط میکند مشکلی ندارد و در ادامه آن باید از مراجع پلیس +10 و شعبات نیروی انتظامی اقدام به تهیه مجوز کنند تا بتوانند دوربین مداربسته را نصب کنند اما دوربین مداربسته مخفی شرایطی دارد و نصب آن جرم محسوب می شود .

اما هنوز قانونی جهت برخورد قطعی با متخلفین منتشر نشده است و فقط مصوباتی بنابر حفظ امنیت جامعه تصویب شده اند که این مصوبات در چهارچوب حفظ حریم شخصی افراد ذکر شده اند و به شرح زیر می باشند :

اصل 25 قانون اساسی : هرگونه استراق سمع و نظارت بر دیگران و هرگونه تجسس بدون حکم قانونی ممنوع است .
اصل 22 قانون اساسی : بر مصون و محفوظ ماندن هویت و آبرو افراد تاکید دارد .
ماده 41 منشور حقوق شهروندی: کنترل های صوتی و تصویری خلاف قانون در انواع محیط ممنوع است .

مکانهای مشکوک به نصب دوربین مداربسته مخفی کدامند؟

دوربین مدار بسته مخفی_شرکت شاهین دید سهند

 در بیشتر مکانها امکان نصب این نوع از دوربین مداربسته وجود دارد

چون سایز آن کوچک است و شرایط و محدودیت خاصی برای نصب ندارد و این یکی از برجسته ترین نکات قوت دوربین مداربسته مخفی می باشد بنابراین باید با حواس جمع و توجه بسیار مراقب محل هایی باشیم که در آن حضور پیدا می کنیم زیرا گزارش این نوع از دوربین ها بسیار بوده و امکان این وجود دارد که این شرایط برای هر فردی پیش بیاید که در عادی ترین روز زندگی خود با این دوربین مواجه شود .

بنابراین در قدم اول برای حفظ امنیت و حریم خصوصی خود باید ابتدا از حضور دوربین در مکانی که در آن حضور داریم اطلاع پیدا کنیم و در صورت اطلاع از حضور آن به پیگیردهای قانونی آن بپردازیم زیرا وجود و نصب دوربین مداربسته مخفی علنا ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است .

انواع محیطی که ممکن است دوربین مداربسته مخفی در آن نصب شود :

  1. اماکن عمومی : شامل تمامی مکان هایی است که تمام افراد و عامه مردم به صورت آزاد می توانند در آن حضور داشته باشند .
  2. اماکن مربوط به ورود و خروج افراد بخصوص نزدیک محل زندگی مردم
  3. اماکن اداری و محیط کار

 

ابزار هایی که جهت نصب دوربین مداربسته مخفی استفاده می شوند کدامند ؟

آن دسته از ابزارهایی که جزو لوازم کاربردیی به حساب می آیند و در روزمره استفاده می شوند بیشتر به چشم میخورد که برای نصب دوربین مداربسته مخفی به کار بروند زیرا وجود این ابزارها برای مردم عادی بوده و دوربین مداربسته مخفی هم که به خاطر سایز کوچکش زیاد به چشم نمیخورد می تواند با جایگذاری شدن در ابزار مناسب به سادگی به فعالیت مورد نظر خود بپردازد .

این موارد متداول ترین دوربین های مداربسته مخفی جاسوسی شناخته شده میباشند:

پشت آینه
زنگ در خانه ها
در طبیعت و لابه لای درخت ها
جعبه ها
بین کتاب های کتابخانه
دتکتور آتش نشانی
میان حفره های دیوار
شارژر موبایل و وسایل جانبی تلفن هراه
ساعت های مچی و انواع دیگر ساعت ها
لامپ ها
چشم دزدگیر
جاسوئیچی
خودکار
عینک و معمولا در دسته آن جاساز می شود .

 

چگونه وجود دوربین در محیط را تشخیص بدهیم ؟

 

به محیط توجه کنید : در مرحله اول پیش از رسیدگی به هر موضوع برای تشخیص این دسته از دوربین های مداربسته ،باید از توجه و هوشیاری زیادی برخورد باشیم و به محیط اطراف خود توجه کنیم .
.
از اپلیکیشن ها و برنامه های مخصوص استفاده کنید : به دنبال پیشرفت تکنولوژی برنامه های زیادی برای رفع نیازهای مخاطبین ایجاد شده است که یکی از این این نیازها امنیت است . یک وسیله مثل دوربین مداربسته تولید می شود اما اگر همین تکنولوژی قدم در مسیر مخرب و منفی بگذارد باعث ایجاد وسیله ای دیگر مثل دوربین مداربسته مخفی می شود بنابراین هنوز نیاز به تامین امنیت در بین مردم وجود دارد و باعث ایجاد شدن برنامه هایی نظیر هیدن کمرا دیتکتور و فینگ شده است که از طریق این برنامه ها می توانید وجود دوربین مداربسته مخفی را در محیط شناسایی کنید .

مکان ها و ابزارهای مشکوک را بررسی کنید: نمونه ای از ابزارهایی که می توانند برای نصب دوربین مداربسته مخفی به کار بروند نام برده شده است و علاوه بر چک کردن این دسته از ابزارها می توانید مکان هایی که از نظر خودتان مشکوک به نظر میرسند را بررسی کنید . هرچند که در فضاهای داخلی این امر بسیار مشکل خواهد بود تا دوربین را در محیط تشخیص دهید .

از شناساگر مخصوص استفاده کنید : ابزارها و سیستم های مخصوصی برای تشخیص این دوربین مداربسته های مخفی ایجاد شده است که هم حرفه ای هستند و هم مخصوص شناسایی دوربین مداربسته و می توانید از آنها نیز برای پیدا کردن دوربین بهره ببرید  برای مثال دتکتورها و سنسورهای مخصوص می توانند شناسایی دوربین هارا به خوبی به عهده بگیرند .

از فلش دوربین گوشی موبایل و یا نور متمرکز نظیر چراغ قوه استفاده کنید : برای استفاده از این مورد برای پیدا کردن مکان دوربین مدار بسته مخفی ابتدا باید محل مورد نظر رو تاریک کنیم و اگر پرده یا هرعاملی که جلوی نور رو میتواند بگیرد در دسترس بود رو استفاده کنیم و محیط به تاریک ترین و بی نور ترین حد ممکن خود برسانیم و سپس از منبع نور خودمان که میتواند چراغ قوه یا فلش موبایل باشد برای تشخیص دوربین استفاده کنیم . به این صورت که نور رو در جاهای مشکوک می تابانیم و هنگامی که متوجه انعکاسی در نور شدیم باید به وجود دوربین مداربسته مخفی پی ببریم زیرا لنز دوربین درصورت برخورد نور آن را منعکس میکند . هرچند بدلیل کوچکی این نوع دوربین امکان استفاده از این روش برای شناسایی آن میتواند دشوار باشد .

تماس تلفنی برقرار کنید : شاید درنگاه اول به مخالفت با این مورد بپردازید و درعین این شاید باور کردن این گزینه برایتان دشوار باشد اما لازم به ذکر است که امکان درست بودن آن وجود دارد. دوربین های مداربسته مخفی دارای سیگنال های مخصوص برای فرستادن داده ها میباشند در عین حال هنگامی که بافرد موردنظرتان تماس برقرار میکنید یک سیگنال جدید نیز ایجاد میشود درنتیجه برخورد این سیگنالها به یکدیگر میتواند موجب ایجاد یک نویز خاص شود که اگر آن را تشخیص دهید میتوانید به مکان دوربین مداربسته مخفی نصب شده پی ببرید.

انواع دوربین مداربسته مخفی کدامند؟

این دوربین ها بر اساس ظاهر – کابرد و نوع اتصالی که دارند به چند گروه تقسیم شده اند :

دوربین مداربسته بندانگشتی مینیاتوری ( پین هول – معمولی) : این دسته از دوربین با سیستم ای اچ دی کار میکند و 2 مگاپیکسل می باشند .

 

دوربین مدار بسته سوزنی: این دسته از دوربین جزو زیر مجموعه دوربین مداربسته مینیاتوری از نوع پین هول قرار میگیرد و قیمت آن به نسب سایر  دوربین ها بدلیل کیفیت تصویر برداری آن بالا است

 

دوربین مداربسته آینه ای: استفاده از این نوع دوربین به این طریق است که باید آن را درون یک محفظه قرار دهند و روی آن را با آینه بپوشانند . باید توجه شود که نور کافی به دوربین برای ضبط تصاویر برسد .

 

دوربین مداربسته هالوژنی:  این دسته از دوربین ها بدلیل استفاده بسیار آن در آسانسورها به دوربین آسانسوری نیز معروف است .

 

دوربین مداربسته دتکتوری: این دسته از دوربین ها درحقیقت شبیه دکتکتورهای اعلام حریق و سرقت و … هستند اما در حقیقت قابلیت تصویربرداری دارند .

نتیجه مهم

در نتیجه اطلاع یافتن از شرایط نصب و نحوه فعالیت دوربین های مداربسته مخفی این را در نظر داشته باشید و آگاه باشید که هیچکس دوست ندارد بدون مطلع شدن  ،  برای تصویر برداری و ضبط مدارک برای رسیدن به سری اطلاعات خاص مورد هدف قرار بگیرد . در نتیجه پس از همه این اطلاع رسانی ها و توضیحات مربوطه ،  حریم شخصی افراد حتما باید رعایت شود همانطور که نیاز به امنیت در همه افراد جزو نیازهای اولیه به شمار میرود و رعایت کردن آن برای همه افراد جامعه لازم است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *